LÄÄNEMEREN hammasklinikka

Maaliskuun lopulla Tallinnassa osoitteessa Linnamäe tee avasi ovensa Lasnamäe Tervisemaja eli terveysasema. Yli 4000 neliömetriä kattavat tilat ovat nyt terveyspalveluiden käytössä. Läänemere Hambakliinik eli hammasklinikka kattaa koko neljännen kerroksen. Kahdessa vuodessa se on saavuttanut vakiintuneen aseman virolaisilla markkinoilla ja etsii nyt suomalaisista uusia asiakkaita.

Kaksi vuotta sitten kaksi nuorta hammaslääkäriä – Mihhail Botsinski ja Konstantin Loginov – avasivat oman vastaanoton. Alkua varten tarvittiin alkupääomaa. Botsinski työskenteli Suomessa hammaslääkärinä viisi vuotta valmistuttuaan Tarton yliopistosta.

”Perustimme oman yrityksemme Lasnamäen alueelle, vähän matkan päähän Tervisemajasta. Alussa meillä oli yhteensä kolme huonetta, mutta klinikka alkoi kasvaa nopeasti. Nyttemmin Läänemeren hammasklinikalla on 23 huonetta ja suunnilleen 120 potilasta päivittäin. Koko kerros on uudistettu hammaslääkäripalveluiden tarpeisiin”, sanoo Mihhail Botsinski.

“Tänä päivänä klinikkamme lääkäritiimi tarjoaa koko joukon eri palveluita hampaiden poistosta erilaisiin hammasproteeseihin ja implantteihin.“

“Neljännes 20 lääkäristämme puhuu suomea. Heillä kaikilla on työkokemusta Suomesta ja he ymmärtävät täsmälleen, mitä suomalaiset potilaat haluavat.“

”Keskiverto suomalainen potilas on kärsivällisempi, hän kunnioittaa enemmän lääkäriä. Siinä missä virolaiset tulevat lääkärin luokse valmiin suunnitelman kanssa ja kertovat mitä pitää tehdä, suomalaiset haluavat asiantuntijan mielipiteen“, sanoo klinikan toinen omistaja Mihhail Botsinski.

Hänen mukaansa suomalaiset potilaat eivät tule Viroon paikkauttamaan tai puhdistuttamaan hampaitaan, vaan teettämään vaativampia kirurgisia toimenpiteitä.

”Näitä ovat implantit, hampaiden poistot, proteesit, sillat ja tekohampaat eli sellaiset toimenpiteet, jotka ovat Suomessa kalliimpia. Kukaan ei lähde ulkomaille teettämään mitään 100 euron tähden”, Mihhail sanoo. Hän tukee väitettään kertomalla, että Läänemeren hammasklinikalla implantin asentaminen kustantaa 1100 euroa, kun taas Suomessa sama toimenpide maksaa keskimäärin 2500 euroa.

”Meillä on lääkäreitä, jotka ovat erikoistuneet kirurgisiin toimenpiteisiin. He haluavat tehdä vaativampia ja mielenkiintoisempia töitä. Paikallinen asiakas ei herkästi lähde tällaisiin toimenpiteisiin – ei matalan ostovoiman takia, vaan siksi että heidän kanssa joudutaan tekemään kompromisseja. Lääkäri saa työstään suurinta tyydytystä silloin, kun hän voi tehdä sitä mahdollisimman laadukkaasti materiaaleista säästämättä. Jos on päätetty asentaa kolme implanttia, niin on parempi asentaa kolme eikä kaksi. Meillä ollaan todella herkkiä hinnoittelukäytännöille, kun taas suomalaisten kanssa kaikki on helpompaa, koska heille meidän hintamme ovat paljon edullisempia”, Botsinski kertoo.

”Suomessa saatu työkokemus auttaa klinikkamme asiantuntijoita ratkomaan byrokraattisia kysymyksiä. Täällä esimerkiksi osataan laatia Kelalle kaikki vaadittavat asiakirjat, joiden avulla asiakkaat voivat saada osan kuluista korvattua.”

Tiimin menestyksen takeena Botsinski pitää laadukkaisiin palveluihin keskittymistä. Klinikalla noudatetaan tarkkoja protokollia ja kaikki lääkärit työskentelevät samojen standardien mukaan.

”Esimerkiksi yksikään lääkäri ei tee juurihoitoja ilman kofferdamia, erityistä lateksisuojaa, joka on tarkoitettu yksittäisten hampaiden eristämiseen muista. Perusasioissa pysytään tiukasti. Niistä ei poiketa usein, vaan meillä on säännöt, joiden mukaan diagnoosit suoritetaan. Sama koskee hoitoa: meillä säännöt, kuinka hoitaa mikäkin sairaus. Emme ole taiteilijoita, vaan hoito etenee askel kerrallaan, tiukasti protokollan mukaan” sanoo Botsinski.

Tärkeää on myös välineiden nykyaikaisuus. Läänemeren hammasklinikalle ostetaan vain ensiluokkaisia materiaaleja ja hoitovälineitä.

Käyttöön on otettu myös sähköistä hammaslääketieteellistä teknologiaa, joihin kaikilla hammasklinikoilla ei ole varaa.

”Esimerkiksi 5–6 huoneen klinikat eivät kykene tarjoamaan asiakkailleen tietokonetomografiaa. Tietokoneella tehtävä 3D-röntgenkuvaus kustantaa 80 000. Asiakkaalle se tuo lisäarvoa toimenpiteisiin ja diagnostiikkaan. Tällaiset tekijät ovat erittäin tärkeitä”, sanoo Botsinski.

”Nykyään potilaalle on tärkeintä saada laadukasta palvelua. Potilaat saapuvat lääkärin luokse ja antavat terveytensä hänen käsiinsä. Sitten he lähtevät kantaen mukanaan meidän kättemme työtä. Siinä kantaa suurta vastuuta”, päättää Läänemeren klinikan hallituksen jäsen.